woensdag 30 mei 2012

Vrouwen en Voetbal

Ok, voor wie dacht dat vrouwen en voetbal niet samen gaan; lees eventjes door, want dat is de grootste onzin! Vrouwen en voetbal gaan namelijk echt wel samen, het zijn de mannen die het ons moeilijk maken. Als wij vrouwen eens een slimme opmerking maken tijdens de wedstrijd, wordt het door de mannen afgedaan als een lachertje terwijl ze stiekem die slimme opmerking zelf hadden willen maken. Waardoor wij vrouwen dus steeds onzekerder worden over onze voetbalkennis en daardoor domme vragen gaan stellen ('Schat, wat is buiten spel?', 'Is het nou Bart van Merwijk of Bert van Marwijk?', 'Aan welke kant moeten wij scoren?', 'Wat doen die mannetjes in die blauwe hesjes, huppelend naast het veld?'). Daar wordt onze reputatie natuurlijk ook niet beter van. Want beste mannen, wij weten heus wel hoe dat hele spelletje in elkaar steekt. Je hebt elf mannetjes aan de ene kant, elf mannetjes aan de andere kant. Die proberen, 2 x 45 minuten (+misschien wat extra tijd), om de bal van elkaar af te pakken en bij de tegenstander in het doel te schoppen. Dus waarom alles moeilijker maken als het zo makkelijk is? Wij snappen dat heus wel. Net als het hele buitenspel verhaal, dat kennen wij ook door en door. We doen alleen alsof we het niet snappen, omdat we weten dat mannen het zo leuk vinden om het uit te leggen. Is goed voor hun ego.
Even terugkomend op de slimme opmerkingen die vrouwen maken. Vanavond speelde het Nederlands elftal een oefeninterland tegen Slowakije (gewonnen met 2-0 mocht je niet gekeken hebben). Nou moet je wel weten dat ik doorgaans niet zo'n voetbalfan ben. Ik ben geen fan van wat voor club dan ook, maar als 'ons Oranje' speelt vind ik het leuk om te kijken. En dan ben ik natuurlijk (net als de rest van heel Nederland) de bondscoach. Maar terugkomend op vanavond; tijdens de rust was mijn vader even boven en die had dus niet meegekregen wie/wat er gewisseld was. Daarom vroeg hij: 'Zijn er nog spelers gewisseld?' Waarop ik, quasi professioneel, antwoordde: 'Ja, Vlaar voor Bouma.' Ik hoorde mezelf het wel zeggen maar kon niet geloven dat dit uit mijn mond kwam. Verdwaasd keek ik om me heen, ja ik was het toch echt geweest die deze voetbaltermen er zo maar ineens uit had gegooid. Helemaal vol van mezelf verscheen er een big smile op mijn gezicht. Ik heb dus toch (een beetje) verstand van voetbal.
Dus, mannen, hierbij wil ik eigenlijk alleen maar eventjes aangeven dat jullie ons niet uit moeten lachen als wij mooie opmerkingen maken. Zeg gewoon eens; 'Nou schat, dat heb je hartstikke goed gezien. Ik ben het helemaal met je eens.' in plaats van 'Lieverd toch, dit is voetbal. Daar moeten vrouwen niks over zeggen. Zijn er nog bitterballen?'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten