De knop moet weer om. En dan heb ik het niet over het Nederlands elftal, maar over mijn eetgewoontes en levensstijl op het moment. Ja, ik loop twee keer in de week hard en eet doordeweeks tussen de middag een gezonde salade, maar voor de rest eet ik meer dan me lief is, vooral ongezonde dingen. Terwijl ik echt wel gezond kan eten hoor!! Een tijdje terug ben ik in drie weken tijd 2,5 kilo afgevallen. Gewoon door weinig tot geen koolhydraten te eten en drie keer in de week te hardlopen. Dus ik weet dat ik het kan, maar het is zo verdomde lastig om die knop weer om te gooien. Niet dat ik weer aan ben gekomen, maar afgevallen ook zéker niet! Die knop moet dus om. Ik moet me weer bewust worden van alles wat ik eet, drink en wat ik beweeg. Want ik vind het heerlijk om buiten in beweging te zijn, dat is één ding dat zeker is. Dus moet ik dat meer gaan doen, ik merk dat ik mijn gedachten dan heerlijk kan verzetten en dat ik inspiratie krijg (creatieve ingevingen voor bijvoorbeeld schrijven, tekenen maar nog veel meer ingevingen/inzichten komen dan in me op). En daar komt dat vervelende woordje dan weer om de hoek kijken dat je dan nodig hebt; discipline. Ijzere discipline heb je nodig om het vol te houden. Maar als je zo'n levensstijl eenmaal een maandje volhoudt, weet je eigenlijk niet beter meer. En dan is een patatje of een pizza op zijn tijd ook echt een traktatie en kan je er echt van genieten (de kunst is dan te genieten zonder schuldgevoel). Als je daarna de draad maar gewoon weer op pakt!
Maar vanaf maandag ga ik dus gewoon weer keihard aan de slag! En nu ik het op m'n blog heb gezet is er natuurlijk helemaal geen weg meer terug! Morgen heb ik nog een uitgebreide lunch op het werk, 's avonds een BBQ, vrijdag feestje op het werk, zaterdag avondje uit en zondag Vaderdag. Dus MAANDAG ga ik er weer voor! Drie keer in de week hardlopen (ook als het geen lekker weer is) en gezond eten, waarbij ik 's avonds mijn koolhydraten laat staan. Voor mij werkt dit goed, ik ga niet zeggen dat iedereen het zo moet doen want iedereen is uniek en ieder lichaam werkt anders. Er zijn mensen die alleen maar hun snoep hoeven te laten staan en dan al een kilo per week afvallen. Ik hoor jammer genoeg niet tot deze groep mensen. Ik moet echt vechten om kilo's kwijt te raken, maar daarentegen geeft het misschien wel weer meer voldoening als ik die kilo's eenmaal kwijt ben. Voor mij werkt het dus het beste om veel te gaan bewegen (wat ook erg goed is voor de mentale gemoedstoestand) en daarnaast low carb te eten. In het weekend eet ik dan wel bij 1 maaltijd koolhydraten, als soort traktatie. Want het moet wel leuk blijven. Ik ben van mening dat je jezelf niet al te veel moet gaan pesten. Als jij in het weekend graag eens broodje eet, kan dat best. Maar neem dan bijvoorbeeld alleen tijdens de lunch een broodje en laat 's avonds je aardappelen/rijst/pasta staan (als je low carb eet). Nogmaals, dit is mijn mening. Voor mij werkt het zo het beste, het kan zijn dat het voor een ander heel anders werkt!
Vanaf maandag verschijnen hier dus ook met enige regelmaat berichten (onder de naam 'De knop weer om') op het gebied van gezond eten, afvallen en bewegen.
En als je ook graag wilt beginnen met gezond eten/bewegen/gezonde leefstijl, maar je weet niet hoe; schroom niet om te reageren hieronder. Misschien kan ik je helpen met wat tips!

Geen opmerkingen:
Een reactie posten